HRIRANYTU.HU

HR BLOG

HUMÁN ERŐFORRÁS TANÁCSAIM, HASZNOS IRÁNYTŰNEK BIZONYULHATNAK A HR DÖNTÉSHOZATALBAN

20 + 1 jótanács, hogy jól indíts az új munkahelyeden

20 + 1 jótanács, hogy jól indíts az új munkahelyeden

Ha mostanában kezdesz az új munkahelyeden, bizonyára izgulsz, talán kicsit szorongsz is, hogy valóban megfelelj az elvárásoknak. Túl vagy egy sikeres felvételin, de most következik az "első nap az iskolában". Az, hogy az új kollégákkal, hogyan boldogulsz majd, leginkább a személyiségeden múlik, ám a főnök előtt jó benyomást tehetsz, ha kicsit odafigyelsz az alábbiakra. És igaz ez akkor is, ha sok-sok főnököd van, azaz, ügyfelekkel dolgozol, vállalkozó, üzletember vagy.

Tanácsok, hogy jól indíts a főnöknél

  1. Érj be a munkahelyedre (vagy jelentkezz be, ha távmunkában dolgozol) pár perccel hamarabb.
  2. Legyen nálad toll és jegyzetfüzet, ahogyan az első napod papírmunkájához szükséges dokumentumok is.
  3. Jegyzetelj. A praktikus információk mellett (jelszavak, belépőkódok stb), jegyezd fel azoknak az embereknek is a nevét, beosztását akikkel találkoztál.
  4. Mindig, amikor új emberrel találkozol a munkahelyeden, mutatkozz be.
  5. Amikor valaki kisegít, megtanít valamit, vagy beavat valamibe, mindig őszintén mondj köszönetet érte.
  6. Ha az új főnököd nem tenné meg, te mindenképpen jelezd neki az első heteidben szóban vagy e-mailben, hogy éppen min dolgozol, mit tanultál, hogy haladsz a beilleszkedéssel.
  7. Ha van egy körülbelüli terved a pozícióddal járó feladatokkal, célokkal kapcsolatban, oszd meg a főnököddel 1 hónapos, 60 napos és 90 napos terveidet, hogy mindketten meggyőződhessetek róla, hogy azonosak a célok és elvárások.
  8. Ha valakivel fontos beszélgetésen vagy túl, mindenképpen írj egy follow-up üzenetet, ahol írásban is le vannak fektetve a megbeszéltek. Az üzenetben ne felejtsd el alkalmazni a bűvös szavakat sem, mint a kérem és a köszönöm.
  9. Állj ellen a késztetésnek, hogy ilyeneket mondj: " az előző munkahelyemen ezt sokkal okosabban oldottuk meg". Inkább várd meg, amíg kialakul a kellő bizalom irányodba a csapatodban, majd udvariasan javasolj újításokat.
  10. Ajánld fel a segítséged, ha valaki elakad valamiben vagy bajban van. Még akkor is, ha nem annyira értesz a dologhoz, ezt nyugodtan közölheted és ettől függetlenül még tudsz segíteni. Sokszor, egy-egy kollégának leginkább morális támogatásra, együttérzésre van szüksége, nem feltétlenül arra, hogy helyette oldják meg a feladatot.
  11. Próbálj meg minden este egy kis időt szánni arra, hogy megtervezd a következő napodat, átgondold a prioritásokat. Fontos az is, hogy a tennivalók listától egy kicsit eltávolodva tekints időnként az általad betöltött pozícióra és a cégnél játszott szerepedre, mert kincset érő felfedezéseket tehetsz.
  12. A hétvégén is érdemes egy kicsit a szervezésen, következő heti feladatokon elgondolkodni és úgy beosztani az energiádat a hétre, hogy ne őrlődj fel. Ne karaj egyszerre mindent megcsinálni.
  13. Ne vállald túl magad. Az új alkalmazottak gyakori hibája, egyébként. Ne vegyél magadra minden projektet. Nem tudhatod előre hová fejlődik a pozíciód és milyen feladatok tornyosulnak még eléd. Vállalj el részfeladatokat mások projektjeiből, például, hogy átnézel egy dokumentumot, és ezeket is szépen sorban, egyesével.
  14. Ha lehetőséged nyílik találkozni a főnököd főnökével és megfelelőnek ítéled az alkalmat, akkor mutatkozz be, meséld el, hogy mit csinálsz a cégnél és hogy mennyire örülsz, hogy itt dolgozhatsz (persze, csak ha ez tényleg így van). Sokszor a főnökök sem kapnak elég elismerést, így biztosan jól fog esni neki.
  15. Amennyire csak lehet, tartsd tisztán és rendezetten a munkaállomásodat.
  16. Figyeld meg, mikor van nyitott és mikor inkább zárkózott lelkiállapotban a főnököd, így tudni fogod, jó ötlet-e sürgős emailt írni, ötletet megosztani, vagy azonnali visszajelzést kérni valamire.
  17. Ha valami miatt tovább kellene bennmaradnod, de nem tudsz, ne menj személyes részletekbe, hogy miért nem. Csak udvariasan közöld, hogy sajnos ma este nagyon elfoglalt vagy, de ha ráér reggel, szívesen megcsinálod.
  18. Ha valamilyen határidőt nem tudsz teljesíteni, időben - azaz minél hamarabb - és határozottan közöld a vezetőséggel.
  19. A megbeszélésekre időben és felkészülten érkezz, és lehetőleg ne vigyél be magaddal ételt.
  20. Ne legyél az a bizonyos idegesítő munkatárs: ne pukkasztgass rágóból fújt lufit munka közben, ne rugdalt folyamatosan az asztat vagy a széket és ne melegíts erős szagú ételeket a mikróban.
  21. +1: Vezess naplót az új pozíció és munka élményeiről. Amikor újak vagyunk egy munkahelyen, az új környezetben minden figyelmünk, érzékeink nyitottak és fókuszáltak, sokkal jobban figyelünk minden ingerre és benyomásra. Ennek az időszaknak a tapasztalatiról, megérzéseiről vezetett napló később még nagyon jól jöhet.

Forrás: A felsorolt tanácsok egy részét, Liz Ryan, a Forbes HR tanácsadójának "kérdezz-felelek" rovatából válogattam.

Kovács Orsolya képe

Kovács Orsolya

Kovács Orsolya vagyok, HR tanácsadó. Pályafutásomat tanárként kezdtem, rövid időt követően azonban a vállalati oldalon folytattam szakmai életemet, ahol megtaláltam önmagamat a humán területen. Immáron több, mint 20 éve a vállalati humán erőforrás területen dolgozom, ahol a szakma minden területén tapasztalatot szereztem. A sok év alatt több iparágban volt szerencsém megfordulni, aminek köszönhetően színesíthettem tudásomat, szemléletemet. A legizgalmasabb időszak az életemben akkor kezdődött el, amikor vezetői pozíciókba kerültem, először kisebb majd nagyobb szervezetekben. Mára egy nagy országhatárokat átívelő csapat irányítója vagyok.