HRIRANYTU.HU

HR BLOG

HUMÁN ERŐFORRÁS TANÁCSAIM, HASZNOS IRÁNYTŰNEK BIZONYULHATNAK A HR DÖNTÉSHOZATALBAN

Hogyan keltsen egy cég jó benyomást az állásinterjún?

Hogyan keltsen egy cég jó benyomást az állásinterjún?

Gyakran előfordul, hogy egy hosszadalmas procedúra után megtaláljuk a meghirdetett pozícióra legalkalmasabb tehetséget, és amikor közöljük vele a jó hírt, mégsem vállalja el az állást. Amennyiben ez nem a felajánlott fizetés miatt történik így - ebben az esetben legalább még lehet tárgyalni - , a másik lehetőség, hogy cégünk, szervezetünk rossz benyomást keltett a pályázóban. Megfeledkezünk ugyanis arról, hogy a mai világban, ahol a tehetségekért folytatott harc kimenetele igen meghatározó egy cég sikerében, versenyképességében, nemcsak mi ellenőrizzük le alaposan a jelentkezőket, hanem ők is minket.

Íme pár tanács arra vonatkozóan, hogyan keltsen a válogatás, az állásinterjú pozitív benyomást a cégről.

1. Készüljünk fel rendesen a jelöltek érkezésére

Az első pillanatok kulcsfontosságúak, és ha az interjút, amint belépnek az ajtón azzal kezdjük, hogy "ki vagy és miért vagy itt?" az egy borzasztó üzenetet küld a céges kultúránkról, az embereinkkel való bánásmódról. Az irodában a recepcióstól kezdve mindenkinek felkészültnek kellene lennie, hogy aznap interjúra érkeznek emberek, és a fogadásuk olyan legyen akár egy ügyfélé, hiszen jelen helyzetben egy alkalmas tehetség pont ugyannyira fontos a szervezet sikeres és hosszútávú működéséhez, mint az új ügyfelek. (Arról nem is beszélve, hogy egy jelöltből, még ha az állást nem is kapja meg végül, később ügyfél is lehet, ám az interjú alatti rossz tapasztalatok, akár örökre összefonódhatnak nála a cég arculatával, kultúrájával és inkább a versenytárshoz fordul.)

Tehát, amikor valaki interjúra érkezik, a recepciós legyen udvarias. Egy "örülök, hogy eljött, kérem foglaljon helyet, azonnal szólok, XY-nak, hogy megérkezett" stb elengedhetetlen az első jó benyomáshoz. Nincs rosszabb mint lekezelően a sarokba ültetni, hadd várjon a szerencsétlen.

2. Fontos, hogyan fogalmazzuk meg kérdéseinket

Minden interjú legfontosabb kérdései, azok amelyek valamilyen módon az alany adott helyzetekben való viselkedésére, tapasztalataira kérdeznek rá, hiszen ezekből derül ki igazán, hogyan tud majd együttműködni a többi kollégával és milyen módon fog hozzá egy-egy problémához a cég projektjeiben. Fontos azonban e kérdésmegfogalmazások pszichológiája is. A jelöltnek éreznie kell, hogy ő is ura a helyzetnek, a válaszadás önkéntes alapú, nem egy rendőrségi kihallgatáson van. Természetesen, mindenki tudja, hogy ezekre a kérdésekre vagy válaszol, vagy nincs számára további forduló, de a kérdés által keltett érzések ne egy hadbíróságra asszociáljanak. Egy példa: "Meséld el nekem, milyen projekten dolgoztál utoljára csapatban." Ez nem is kérdés, hanem egy felszólítás. Helyette inkább fogalmazzuk át kérdéssé, amire elméletben a válaszadást meg is lehet tagadni: "Esetleg tudsz nekem mesélni arról, hogy ..."

3. Ülj a jelölt mellé, ne egy asztal mögé vele szemben

Ha van köztetek egy íróasztal az állásinterjú alatt, az sokkal inkább egy kikérdezésre, vizsgára vagy valamilyen hivatalos ügyintézésre emlékeztet majd. Mindenképpen korábbi rossz tapasztalatok Pavlovi reflexét váltja ki ez a típusú ültetés. Ezért érdemes az interjút az iroda gyűléstermében tartani, ahol lehetőség van egymás mellé ülni. Egy professzionális interjú, amelynek végső célja a tehetség megtalálása, inkább egy szakmai és üzleti megbeszélésre kellene hasonlítson, nem pedig egy iskolai feleltre.

4. Az átmenet a toborzás és az interjú között legyen lágy és gyors

Ez azt jelenti, hogy miután leültetek egymás mellé (nem szemben egy asztallal elválasztva) és esetleg már egy italt is felajánlottál a jelöltnek, térj rá a napirendi pontokra, amelyben ismerteted az interjú menetét, például így:

"Elolvastam az önéletrajzodat és nagyon kíváncsivá tett veled kapcsolatban, ezért az elkövetkező 40 percet arra szánnám, hogy minél többet megtudjak rólad, a szakmai hátteredről, tapasztalataidról, a történetedről. Arra gondoltam, hogy az utolsó 10 percet pedig a kérdéseidre, kételyeidre szánnánk, hogy még többet megtudhass a cégünkről."

Fontos tehát, hogy amellett, hogy megtartjuk az interjú és a válogatás fölötti irányításunkat, nem hanyagoljuk el az emberközeliséget és a szakmai társakkal szembeni tiszteletet.

Forrás: https://www.forbes.com/sites/markmurphy/2017/06/18/if-you-want-job-candidates-to-have-a-great-impression-of-your-company-follow-these-4-interview-tips/#6d870f7d69f7

Kovács Orsolya képe

Kovács Orsolya

Kovács Orsolya vagyok, HR tanácsadó. Pályafutásomat tanárként kezdtem, rövid időt követően azonban a vállalati oldalon folytattam szakmai életemet, ahol megtaláltam önmagamat a humán területen. Immáron több, mint 20 éve a vállalati humán erőforrás területen dolgozom, ahol a szakma minden területén tapasztalatot szereztem. A sok év alatt több iparágban volt szerencsém megfordulni, aminek köszönhetően színesíthettem tudásomat, szemléletemet. A legizgalmasabb időszak az életemben akkor kezdődött el, amikor vezetői pozíciókba kerültem, először kisebb majd nagyobb szervezetekben. Mára egy nagy országhatárokat átívelő csapat irányítója vagyok.