HRIRANYTU.HU

HR BLOG

HUMÁN ERŐFORRÁS TANÁCSAIM, HASZNOS IRÁNYTŰNEK BIZONYULHATNAK A HR DÖNTÉSHOZATALBAN

Miért alkalmatlanok az irodák a valódi munkavégzésre?

Miért alkalmatlanok az irodák a valódi munkavégzésre?

Jason Fried, számos web alapú kollaborációs alkalmazás fejlesztője, a "Rework" társszerzője mélyen gondolkodik a munka természetéről, kollaborációról és produktivitásról. TED előadásában egy, a munkával kapcsolatos radikális nézetét adja elő: méghozzá, hogy a valódi munkára a legkevésbé alkalmas hely az iroda.

"Már nem beszélhetünk munkanapról, munkapillanataink vannak. Mintha valami konyhamalac lenne az iroda bejárata, amin belépve az ember napja miszlikre darabolódik, mert van egyszer 15 percünk itt, egyszer 30 ott, aztán történik valami más és félbe kell hagyni az eddigieket, neki kell állni valami másnak, aztán van megint 20 perc a munkára, aztán ebéd. Aztán megint mással kell foglalkozni, megint van 15 percünk, és aztán valaki félrevon minket és feltesz egy kérdést. Mielőtt észbe kapnánk, máris 5 óra, és visszatekintve a napra rájövünk, hogy semmi érdemi dolgot nem végeztünk."

Fried beszél arról, amit a kreatív munkát végzők - dizájnerek, programok, írók, mérnökök, gondolkodók - jól tudnak: az érdemi munkához hosszú, megszakítás nélküli időszakokra van szükség. Vajon egy 8 órás munkaidő alatt, képesek vagyunk valóban 8 órát elmélyülten foglalkozni egy kreatív válaszra váró problémával?

Nem véletlen, hogy pont a legelkötelezettebb munkatársak döntenek úgy, hogy otthonról dolgoznak, vagy nagyon korán reggel mennek be az irodába, esetleg nagyon későn jönnek el, vagy inkább hétvégén mennek be, esetleg a fontos feladatokkal repülőn, vonaton utazva foglalkoznak. Ilyenkor van ugyanis a legkisebb esély rá, hogy félbeszakítják őket.

A vezetőknek többnyire nevetséges kifogásaik vannak azzal kapcsolatban, hogy miért kell az alkalmazottaknak egy drágán bérelt irodában végezniük azt a nagyszerű munkát, amit elvárnak tőlük. Többnyire az otthoni zavaró tényezőkre fogják, mint például a tévé, vagy egy hívogató séta. Ám ezekről a zavaró tényezőkről az egyén maga dönt, míg a munkahelyi folyamatos megszakításokkal, zavarásokkal, meetingekkel szemben tehetetlen. Fried szerint az is túlzás, amikor a munkahelyen letiltják a Facebook, Twitter, YouTube oldalakat, mint zavaró tényezők. Egyrészt, nem Kínában vagyunk, másrészt, a munkahelyi Facebookozás a digitális kor cigiszünete. Ha az nem zavart senkit hosszú évekig, akkor ez most miért? A lényeg úgyis, az eredményesség, a határidőre elvégzett munka... Ha pedig felnőtt emberekkel dolgozunk, akkor azt is feltételeznünk, kell, hogy képesek a helyén kezelni azokat a "zavaró tényezőket", amelyektől annyira féltjük őket.

Fried szerint a munkahely leginkább a menedzserek miatt alkalmatlan a munkára. Ők hívják össze a legtöbb meeting, kérnek timesheeteket és szakítanak félbe a legrosszabbkor, hogy "na, mi újság?". A felvilágosult vezetők az irodát a gondolkodás menedékhelyévé, a kreativitást elősegítő környezetté kellene, hogy tegyék.

Érdemes megnézni ezt a szükségszerűen provokatív előadást, mert hasznos javaslatokkal is szolgál azon vezetőknek, akik változtatnának a jelenlegi status quon egy produktívabb, kreatívabb és boldogabb csapat érdekében.

Kovács Orsolya képe

Kovács Orsolya

Kovács Orsolya vagyok, HR tanácsadó. Pályafutásomat tanárként kezdtem, rövid időt követően azonban a vállalati oldalon folytattam szakmai életemet, ahol megtaláltam önmagamat a humán területen. Immáron több, mint 20 éve a vállalati humán erőforrás területen dolgozom, ahol a szakma minden területén tapasztalatot szereztem. A sok év alatt több iparágban volt szerencsém megfordulni, aminek köszönhetően színesíthettem tudásomat, szemléletemet. A legizgalmasabb időszak az életemben akkor kezdődött el, amikor vezetői pozíciókba kerültem, először kisebb majd nagyobb szervezetekben. Mára egy nagy országhatárokat átívelő csapat irányítója vagyok.