HRIRANYTU.HU

HR BLOG

HUMÁN ERŐFORRÁS TANÁCSAIM, HASZNOS IRÁNYTŰNEK BIZONYULHATNAK A HR DÖNTÉSHOZATALBAN

Simon Sinek, arról, hogy miért olyan nehéz jó vezetővé válni

Simon Sinek, arról, hogy miért olyan nehéz jó vezetővé válni

Röviden: mert az iskola, az egyetem és a céges kultúra is alkalmazottakat és menedzsereket képez, nem vezetőket.

Ahhoz, hogy vezetőkké váljunk, főnök vagy a dolgát jól végző alkalmazottból, egy bizonyos átalakuláson kell átmennünk. Nem véletlenül szól manapság annyi TEDtalk előadás a vezetői készségekről, vagy nem véletlenül vannak rogyásig tele a könyvesboltok polcai szakképzett coachok (ön)fejlesztő könyveivel. Erős hiány van ugyanis valóban alkalmas vezetőkből, akik a digitális forradalom munkaerőpiacának igényeihez, a csapatmunka átalakuló fogalmához megfelelően alkalmazkodni, fejlődni tudtak volna.

Ennek oka pedig ott van az orrunk előtt, így a szervezetek akár el is kezdhetik orvosolni, még időben.

A következő cikkben Simon Sinek, szépen levezeti egy képzeletbeli alkalmazott útját a vezetői beosztásig. Juniorként egy dolgunk van: jól elvégezni a ránk bízott munkát és feladatokat. Ehhez legtöbbször megkapjuk a megfelelő tréninget is a vállalattól. A tréning pedig arra fókuszál, hogy hatékonyan és jól el tudjuk végezni a munkakörünkbe tartozó feladatokat. Ha ennek megfelelünk és szépen teljesítünk, akkor előléptetnek. Itt újabb feladatokat kapunk, amelyeknek elvégzéséhez szintén elsajátítjuk a megfelelő készségeket. Lehet, hogy közben letettünk egy mester, egy MBA vagy PhD fokozatot is, hogy még inkább jó minőségű munkát tudjunk végezni. Egy idő után területünkön jó munkát végző szakemberekké válunk és ha a vállalat ezt értékeli, akkor még feljebb lépünk. Ám ezúttal megváltozhat a felelősségi körünk, ugyanis az értékelésünket már nem az fogja meghatározni, hogyan végezzük a feladatokat, hanem, hogy a ránk bízott csapat milyen eredményesen végzi azokat. Erre azonban nem készít fel senki. Szinte természetesnek vehető, hogy a legtöbben kötözködő főnökök leszünk, akik mindent jobban tudnak a junior alkalmazottnál, mert ez többnyire így is van, ha az előbb leírt utat végigjártuk, egyre jobban elmélyülve a szakmánkban. Ám nincs olyan CEO aki az ügyfelekért közvetlenül felelne. Ő a csoportjáért felel, azokért az emberekért, akik végső soron az ügyfelekért felelősek.

Menedzserből vezetővé válni tehát kemény munka és a szervezetek többségénél még hiányzik a megfelelő felkészítő tréning erre. Sokat kell tanunlnunk, például a bizalomról, a mentorálásról és arról, hogy higgyünk az embereinkben.

Vezetőnek lenni jóval túlmutat a szakma ismeretén; teljes mértékben megköveteli és próbára teszi emberi oldalunkat. Személyes fejlődésünk pont annyira fontos, mint junior korunkban a szakmailag jól teljesített próbaidő.

Simon Sinek publikációja a témában az alábbi linken olvasható:
https://www.linkedin.com/pulse/when-we-tell-people-do-jobs-get-workers-t...

Kovács Orsolya képe

Kovács Orsolya

Kovács Orsolya vagyok, HR tanácsadó. Pályafutásomat tanárként kezdtem, rövid időt követően azonban a vállalati oldalon folytattam szakmai életemet, ahol megtaláltam önmagamat a humán területen. Immáron több, mint 20 éve a vállalati humán erőforrás területen dolgozom, ahol a szakma minden területén tapasztalatot szereztem. A sok év alatt több iparágban volt szerencsém megfordulni, aminek köszönhetően színesíthettem tudásomat, szemléletemet. A legizgalmasabb időszak az életemben akkor kezdődött el, amikor vezetői pozíciókba kerültem, először kisebb majd nagyobb szervezetekben. Mára egy nagy országhatárokat átívelő csapat irányítója vagyok.