Ha mostanában kezdesz az új munkahelyeden, bizonyára izgulsz, talán kicsit szorongsz is, hogy valóban megfelelj az elvárásoknak. Túl vagy egy sikeres felvételin, de most következik az "első nap az iskolában". Az, hogy az új kollégákkal, hogyan boldogulsz majd, leginkább a személyiségeden múlik, ám a főnök előtt jó benyomást tehetsz, ha kicsit odafigyelsz az alábbiakra. És igaz ez akkor is, ha sok-sok főnököd van, azaz, ügyfelekkel dolgozol, vállalkozó, üzletember vagy.
Tudom, hogy sokszor még a gyakorlott szakembereket is összezavarja az a rengeteg ellentmondásos információ arról, hogy mit, hogyan csináljunk egy állásinterjún, mit szabad, illik, mit nem. Rengeteg tanácsadó írás születik a témában és sokszor egymásnak ellentmondó tanácsokat is olvashatunk.
A klasszikus önéletrajzi formátumoknak megvolt a maguk aranykora, ám a digitalizálódás és a munkaerőpiaci igények gyors tempójú változásainak korában már nehéz kitűnni a tömegből a sablon alapján készült önéletrajzokkal.
Az előző posztomban arról írtam, hogyan szedd ráncba a jó öreg önéletrajzodat, most pedig ennek online változatáról lesz szó.
Az elmúlt hónapokban több olyan ügyfelem volt (magánszemélyek), akik a karrierjükben szerettek volna változást. Egy részük azért, mert új kihívásokat kerestek, amit már a jelenlegi munkakörük és vagy a szervezeti korlátok nem tettek lehetővé, mások azért, mert az élet úgy hozta, hogy munkahelyük vagy munkakörük szűnt meg.
Az alábbi élménybeszámolót egy kedves fiatalemberről osztom meg, aki több hónapja sikertelenül pályázott meg állásokat, és nem értette hogy vajon miért nem hívják be interjúkra, miért nem sikerül az első körök után bejutni a legjobbak közé.
Az alkalmas munkaerő hiánya valós probléma nemcsak Magyarországon, ugyanakkor érdemes cégvezetőként vagy recruiterként is kissé magunkba nézni. Hiába jelentkeznek az adott pozícióra, ha képtelenek vagyunk értelmes kérdésekkel és produktív beszélgetéssel meghatározni, hogy ki az, aki leginkább alkalmas arra, hogy betöltse a szervezetben az adott pozíciót.
Sokan gondolják úgy, hogy a nagy cégeknél való elhelyezkedés a legbiztosabb állás, holott a Deloitte kutatása alapján az 1955-ben alakult ún. "fortune 500" cégeknek mindössze 12%-a működik még az akkori formájában és 26%-uk az elmúlt évben lekerült erről a listáról. Bár a megkérdezett vezetők 88%-a tartja rendkívül fontosnak az újragondolt szervezetépítést, mindössze 11%-uk biztos abban, hogyan is kellene nekifogni ennek a feladatnak.
Hogyan magyarázzam el az állásinterjún, hogy miért mondtam fel az előző munkahelyemen? Anélkül, hogy a volt főnökömet kritizálnám...